Maandelijks archief: januari 2017

Terug in Nederland

In het weekend voor ons vertrek uit Florida zijn we behoorlijk druk met het voorbereiden van de verscheping, het schoonmaken van de Bus bijvoorbeeld, uitzoeken van de bagage die we mee nemen en die in de Bus achterblijft. Het havenbedrijf doet een nauwkeurige controle van de Bus naar bestaande krasjes en schades omdat men daar vaak later aansprakelijk voor gesteld wordt. De verscheping zal rond 22 januari plaats vinden en ongeveer 3 weken nodig hebben voor de reis en de inklaring in Rotterdam. In een huurauto rijden we naar Jim en Marianne Shaw die we leerden kennen in Savannah, en niet ver van Orlando wonen. (zie ook het laatste reisverslag)  Ze hebben een gezellig klein feestje georganiseerd waar we ook weer mensen ontmoeten die we eerder tijdens hun vakantie ook ontmoet hadden. Erg gezellig!

We arriveren in Nederland  op woensdag 18 januari, ‘s morgens vroeg om 6 uur. Vooral noord Nederland is heel mooi, de bomen en struiken behangen met dikke lagen rijp! Eén van de mooste winterdagen, een pracht thuiskomst na onze onvergetelijke reis in de Amerika’s en Canada!

Aan het einde van dit bericht, de laatste aflevering, willen we jullie hartelijk bedanken voor het volgen van onze reis! We hebben ook genoten van jullie reacties! En vooral willen we Gerard Timmerman, de Web Master, hartelijk bedanken voor al zijn interesse om ons ook creatief te ondersteunen en voor het vele werk dat hij gedaan heeft om onze reis zo schitterend in beeld te brengen!

Hartelijke groet,

Wim en Willie

Afsluiting

We are travelling Amigo! Maar nu op reis naar huis!

Dat was een zinnetje wat we tegen elkaar zeiden toen we op 28 augustus 2015 vanuit Amsterdam naar Buenos Aires vertrokken! Nu zijn we in Miami aan het eind van onze reis door de Amerika’s en Canada! Maandag 16 januari brengen we de Bus naar de haven en daarna gaan we in een huurauto naar Jim en Marianne Shaw, die we onderweg hebben leren kennen. De Bus schoongemaakt, bagage uitgezocht – wat blijft er in de Bus en wat nemen we mee in de vliegtuig bagage!

Aan het eind van deze dag staan we stil, terugblikken op deze onvergetelijke reis die begonnen is zoals een reis als deze ook moest beginnen: grote belangstelling voor een onbekend deel van de wereld, daar rond te reizen zonder veel plannen vooraf juist om ruimte te hebben om datgene te ontmoeten en te ervaren wat je nog niet weet.

Wáár en veel kilometers: 68.478

Nu in Miami en terugkijkend op deze reis. We reisden in 15 landen (Uruguay, Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, Guatamala, Mexico, VS/Alaska en Canada). Veel mensen ontmoet, vrienden gemaakt, collega’s en studiegenoten van ‘vroeger’ opgezocht, de schitterende landschappen waar we zo van genoten, vooral in de herfst in Alaska en Canada. Er waren de landen waar voor ons ‘alles telkens nieuw was’, waar je dagen en weken hoog in de Andes kon reizen. En dan juist ook de landen zoals Canada en de VS waar we de gemeenschappelijke wortels en vertrouwde waarden met Europa zo proefden! We zagen daar iets van in de 26 staten waar we reisden. Maar ook de grote veranderingen waarnemen, de bijzondere verkiezingen in de VS van dichtbij en ook vanuit Nederland door de berichten die we hoorden. We zagen een President afscheid nemen, een President waar het land nog niet aan toe lijkt te zijn geweest.

In alle landen hebben we 68.478 kilometers vanaf vertrek Lheebroek tot aan de haven van Miami gereden. De Bus heeft het super gedaan!! Problemen hadden we met de dynamo en bleven klungelen omdat we geen nieuwe konden krijgen en moesten vertrouwen op de reparatiemogelijkheden. Ook vervingen we de startmotor die moeilijk ging en twee keer een accu! Verder kleinere dingen zoals een spiegel die telkens los loopt en de las van de uitlaatophanging die niet wilde! Niet slecht als je dat plaatst tegenover gereden afstand waar de gemiddelde auto 3-4 jaren over doet!

Miami en de Keys (eilanden)

Miami was voor ons het eindpunt van de reis. Het was een winding down na een een periode van anderhalf jaar reizen! We deden daarmee ook wat veel Amerikanen en Canadezen doen voor hun winter, ze vertrekken naar het tropische zuiden van de VS! In Washington, en zeker in de Apalachian mountains was het redelijk koud, en dus onder nul. We hadden het plan om de winter vóór te blijven en genoten dan ook al gauw van het mooie weer in Florida. Het was leuk om op Miami Beach te wandelen, maar eerlijk gezegd waren we er nogal snel op uitgekeken. Het aanliggende Art Deco district is mooi maar het haalt het niet bij de Art Deco wijken in de Baltische staten! (500 km van Nederland!) Heel aangenaam was het in de wijk Little Havana, waar je je inderdaad in Havana waant, er wordt evenals in veel andere wijken van de stad vrijwel uitsluitend Spaans gesproken, maar de kleine parkjes, de theatertjes, winkels en restaurantjes maken het duidelijk dat het hier de Cubaanse immigranten wonen. Er was voor ons geen beter plaats om met kerst te zijn, hier hebben we Willie’s verjaardag gevierd op eerste Kerstdag!! Ons plannetje om rond de kerst in Miami de kerstconcerten mee te maken ging daar niet door, omdat deze al veel eerder in December opgevoerd worden. We hadden het geluk in het mooie stadje Savannah een kerkdienst mee te kunnen maken waar de hoogtepunten uit de Messias van Handel gezongen en gespeeld werden.

Meer tijd hebben we buiten de stad besteed, vooral in het Everglades National Park. Het bijzondere is dat het park zowel planten en dieren heeft die je zowel in de tropen verwacht als in de gematigde gebieden. De krokodillen en de kaaimannen, vooral de laatste zie je in grote aantallen, en verder veel vogels en veel bijzondere planten. Ook zijn we in het Big Cypress Preserve geweest waar je niet alleen de dieren en planten maar ook de woonplaatsen vind van de Seminole stam en hun mooie Ah-Tah-Thi-Ki museum. Ook bijvoorbeeld de Miccosukee Indian village met hun Indian Arts and Crafts Festival! Ook daarbij dat de Game Wardens in de parken dagelijks 3-5 excursies houden waar aan je kunt deelnemen! Kortom, Miami is leuk maar de natuurgebieden buiten de stad vonden we beter! Hierover, en over andere bezoeken kun je de foto’s en filmpjes op de web site vinden.