Rondreis Australië

Beste mee-lezers en reizigers,

We zijn alweer bij ons laatste reisverslag aangekomen van onze Azië-Australië reis! Aanstaande woensdag, 7 september vertrekken we uit Melbourne, met nog een paar dagen in Singapore zijn we op 11 september weer thuis op Lheebroek.

In ons eerste reisverslag stelden we de vraag of je per trein een wereldreis, bijvoorbeeld naar Azië, kunt maken. Nu we dat gedaan hebben kunnen we het volmondig met ‘Ja’ beantwoorden! En we hebben ervan genoten! We zullen op onze website nog een overzicht schrijven over welke treinen, route tips, overland visa’s en e-visa’s, tickets, leerpunten etc. Verder willen we graag iedereen helpen met tips en advies als je van plan bent, en het lef hebt, om een treinreis naar Azië te maken. Het is niet helemaal gelukt om het vliegtuig te vermijden, India-overland binnenkomen ging niet en ook Myanmar was niet mogelijk. We denken dat als we een India visum in Nederland hadden aangevraagd dit hadden kunnen voorkomen.

Waar genoten we vooral van:

= dat we ‘schoner reizen’ – want reizen willen we graag blijven doen, maar niet tegen de prijs van flinke vervuiling;

= Dat je veel meer ziet, de prachtige variërende landschappen, de steden en dorpen waar je uit kunt stappen om even rond te kijken, de medereizigers in de treinen en de bussen die van alles over het land kunnen vertellen; :

= en dan een verrassing van een van grote vriendelijkheid van de mensen en de grensofficials: Iran, zoveel te zien en leren over onze geschiedenis, met top-treinen en bussen! Zoiets weet je niet voor je er geweest bent;

= de treinreis in India, de supergoede verzorging onderweg met maaltijden en verwennerij door de treinmedewerkers die niet vaak twee bejaarde Europeanen aan boord hebben die van west naar oost door hun land cruisen! 😉😉

Wat we lastig vonden:

= dat de overland-visa moeilijk te krijgen waren en de trein tickets vooral onderweg geregeld moesten worden;

= toch nog te veel bagage meegenomen, ook al was er nogal wat nodig omdat we in de Australische winter flink wat kleding nodig hadden;

= de web sites van de nationale spoorwegen waren soms moeilijk te volgen en te gebruiken;

De volgende landen zijn vanuit Nederland goed per trein bereisbaar: Turkije, Iran, Dubai of Pakistan (via zuiden gemakkelijker), India (overland visum!!), Thailand (vooralsnog Myanmar overvliegen), Maleisië en Singapore. Echt wel een paar haken en ogen, maar is goed te doen!

Over een tijdje zullen we details uitwerken voor geïnteresseerden!

Onze reis door Oost en Noord-oost Australië

Onze reis door oost en noordoost Australië was naast het bezoek aan vrienden ook gericht op het verkennen van het oostelijke deel van de Outback. In 2020 hebben we vanuit het westen, vanuit Perth, de Outback doorgereden tot Alice Springs – vanwege corona moesten we toen onze vakantie inkorten en konden we vanaf Alice Springs niet doorrijden naar de oostkust. Dat hebben we nu kunnen doen. Hoewel de afstanden kleiner zijn dan in het westen hebben we vooral weer genoten van de ongelooflijke ruimte, de eindeloze horizon en de unieke woestijn vegetatie, en ook veel rood zand en stof! De foto’s laten daar iets van zien!

Tijdens een verblijf in Australië valt vooral op hoe het moderne Westers/Aziatische Australië de weg zoekt om goed om te gaan met de rechten en erkenning van de vroegste bewoners van Australië, de Aboriginals. Veel beter dan andere landen zoals Zuid Afrika en de VS vindt Australië daarin een weg, door de erkenning te geven dat er een bestaande eerste Aboriginal bevolking was met de oudste rechten, vóórdat de immigranten kwamen. In musea, tijdschriften, en tv komen we vaak daarover de volgende tekst tegen[1]:

Acknowledgement of Country

We acknowledge the Traditional Owners and Custodians of the lands on which we work and pay our respects to Indigenous Elders past, present and emerging. Sovereignty has never been ceded. It always was and always will be, Aboriginal land. We recognise the past atrocities against Aboriginal and Torres Strait Islander peoples of this land and that Australia was founded on the genocide and dispossession of First Nations people. (…)

Het is een voorbeeld van een heftige tekst, door veel Australiërs wordt het onderschreven maar ook door veel van hen betwist. Evenals in Nederland is ook hier integratie van bepaalde maatschappelijke groepen soms moeilijk. Ofschoon de regering veel doet om het onderwijs geschikter te maken voor deelname door Aboriginals en om werkgelegenheidskansen te verbeteren. Mensen die in het onderwijs werken vertellen ook hoe moeilijk deelname is door Aboriginals en pleiten voor scholen die nog specifieker en geschikter zijn voor onderwijs aan Aboriginal kinderen en volwassenen.

Vervolg van onze reis ….

Nadat we in de oostelijk Outback gereisd hadden, zijn we naar Cairns in noord Australië gereden, waar we genoten van dit tropische deel van het land! Een heel aangename stad waar we logeerden bij Chris en Claire Souter. In Cairns begonnen we gevoelsmatig met het vertrek uit Australië op 7 september!  Belangrijk daarbij was het verkopen van onze aangename Mercedes Camperbus, waardoor we zoveel van het land hebben kunnen zien! Een jong stel, Pools/Brits heeft na hun werkperiode van 7 maanden, nu een pracht voertuig om van Australië te genieten! Daardoor zaten wij dan wel zonder ons gebruikelijke vervoer zo’n 3500 kilometer van Melbourne af, waar vandaan we zouden vetrekken! Die reis hebben we toen in een Greyhound busreis afgelegd, ook daardoor hebben we weer veel kunnen zien van de oostkust!

Aan alles komt een eind! De treinreis naar Azië en vervolgens de dóórreis naar Australië is bijna voorbij! We zijn blij dat we zoveel hebben kunnen leren over grote reizen per trein. En in Australië weer veel hebben kunnen zien en genieten, en vooral ook onze vrienden en bekenden weer hebben kunnen ontmoeten! Volgende week genieten we weer van Lheebroek!

Hartelijke groet ook aan jullie, als lezers en bekijkers van onze reiswebsite!

Wim en Willie

Fotoseries bij de rondreis zijn over enkele pagina’s verspreid; het zijn in totaal ca. 750 foto’s. eerste set, tweede set, derde set, vierde set, vijfde set